Je doet het toch wel gratis?

foto: cover Je doet het toch wel gratis?

Je doet het toch wel gratis? Onlangs werd mijn aandacht getrokken door een boek, dat twee kanten belicht van Influencer Marketing. Het gaat over een fenomeen, dat helemaal niet zo hip en nieuw is als we denken. James Dean maakte het witte T shirt een must have, Coca Cola verzon de Kerstman en ik kan me als oude blogger de Marlboro cowboy nog herinneren. En George, Nespresso, Clooney, what else? Allemaal voorbeelden van media- en reclame uitingen, die nu onder het kopje influencer marketing zouden vallen. Is dit nieuw? Nope. Wel nieuw is dat de influencer in deze tijd zelf via eigen communicatiekanalen de wijze waarop bepalen. Dus niet een gescript filmpje van Michael Jackson voor een cola-merk, maar gewoon die vlogger of blogger die de stoute schoenen aantrekt en gaat publiceren. Inderdaad bedrijven daar is geen reclamebureau meer voor nodig, noch een PR bureau. Maar…. was het maar zo mooi. Als influencer wil je niet hetzelfde verkondigen als 10 anderen. (Ik voel nu de Easypull discussie voorbijrazen in 2014) en als merk wil je geen 10 ongeleide projectielen. Dat maakt het boek Je doet het toch wel gratis? een must read voor marketing pro’s en influencers (in spe), want natuurlijk kun je influencers badinerend afdoen met de term reclamezuil. En bedrijven verwijten, dat het wel erg commercieel is. Dat was het in print en op TV ook. Bovendien kan je smartphone uit….net als de TV.

Case-gewijs vertellen Mascha Feoktistova van Beautygloss en Max de Vries, marketeer over de do’s & don’ts van het influeren. Interessante kost, lekker out of the box op Gereons Keuken Thuis. Te meer, omdat ik naast blogger ook heel vaak met de andere kant van IM te maken heb. Influencer Marketing heeft totaal geen waarde, als je het niet gedegen doet, stellen de schrijvers. Mascha vertelt vanuit haar ervaring als beauty influencer en Max vanuit zijn marketingervaring. Getweeën hebben zij dit boek geschreven, ieder vanuit eigen oogpunt. Zij willen daarmee potentiële opdrachtgevers en -nemers voorzien van tips en trucs. 

Je doet het toch wel gratis? begint met een stukje historie, de basics en terminologie van Influencer Marketing. Waarom moeten sommigen wat gratis doen, terwijl bedrijven nog steeds behoorlijke bedragen uitgeven aan reclame in gedrukte en vaste media? Het benaderen van influencers verschilt al gelang naar je uiteindelijke doelstelling, wil de je markt penetreren met een nieuw product of ga je voor versterking van je brand? Allemaal zaken, die volgens de schrijver bijdragen aan geslaagde cases, want het gaat vaak mis.

Via cases, zoals het sprookje van Daniel Wellington en de 25.000 influences komen we terecht bij de methode, waarop je je doelen stelt als bedrijf, brand of influencer. De afbreukrisico’s en hoe deze te voorkomen. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Sommige influencers kopen namelijk volgers of erger nog liegen erover. En wat dan als die allen komen van een markt, die jij niet bedient? Dan heb je er dus niets aan. Research komt aan bod. Stel: een zelfbenoemde influencer wil graag gratis komen sporten en zwemmen? Hoe weet je als bedrijf of je niet met hagel gaat schieten? Soms is gratis, zeggen de schrijvers een optie, maar dan moet er wel een win- win situatie te realiseren zijn. En dat gaat niet altijd goed.

Je doet het toch wel gratis? gaat na de doelen aan de slag met een strategie. Neem jezelf als bedrijf en influencer serieus, dan kunnen er door samenwerking mooie dingen ontstaan. Maak een plan en houd je eraan. Neem niet alleen jezelf serieus, maar ook je partners. Het deel sluit af met ervaringen van andere influencers en marketeers.

Je doet het toch wel gratis?  van Mascha Feoktistova en Max de Vries is een vlot geschreven boek, soms iets te vlot gezien het niet geringe aantal spel- en interpunctiefouten, over een materie waar elke blogger, bedrijf, vlogger, pr man/vrouw en influencer mee te maken kan krijgen. Soms vind ik het een beetje instrumenteel, ik mis een beetje de netwerk component, want niet alles ontstaat door facts and figures. Desalniettemin is het een fijn steuntje in de rug, dit handzame boek, voor als je aan de slag gaat met Influencer Marketing. Explore your market and step ahead is de slogan, die ik hiervoor zou bezigen.


Je doet het toch wel gratis? , Mascha Feoktistova en Max de Vries  (ISBN 9789461562555) is een uitgave van Bertram&deLeeuw en is te koop voor € 22,50

Noot: dit boek werd mij als recensie-exemplaar gestuurd door de uitgeverij. De bespreking hier is mijn eigen mening. Lees ook de disclaimer

Geef een reactie